Friday, November 19, 2010

tanpa yang pertama,mustahil ada yang terakhir...yang pertama tidak semestinya yang terindah..

as'slm...bismillah...kali ni cte pasal kehidupan kta..hidup aku khususnya..diakui pernah bcinta...tlalu suka pda dia..ade sbbnya...ada sbb aku jatuh cinta...haha,na jiwang da..nk tahu sbbnya? sbb dia ade pda saat aku sakit dlu...sbb dia ada utk mtnteramkn hati aku bla aku kcwa sbb sakit aku dtg balek..dan 2 ptma kali aku mngis kt s0rg lelaki...mgkin dia lupa..pjukannya..

"shu..shu...jgn nangis...shuuu...jgn nangis..." 

dan aku jatuh cinta pdanya..smple sgt..tp aku suke sume bnda psl dia..bley kta aku snggup ape2 je buat dia..ad0yai..tp bnda da blalu..mgkin dia xtahu aku sgt2 suka dia...susah bt0i kn..sbb dia y prtma...dan aku x harap lah smpai ade ke 3 ke4 dan ke 5..ckuplah aku pelihara hati aku pasni utk y terakhir..d0akan lah...ape p0n..bg aku...dia sgt la sweet..mcm c0klat...dan aku sgt epy ada dia..tp skg aku lg epy k0t TANPA dia..heeeeeee.. >.< waaa..hidup ni jaoh lg...byk lg aku kna pbaiki...yeah..let me l0ve ALLAH SWT..bef0re im in l0ve with "u"..smiles2...

 
Setiap dari kita, tentunya ada banyak pengalaman yang pertama. Pertama kali ke sekolah. Pertama kali ke dusun buah-buahan. Pertama kali jatuh cinta. Pertama kali dilukai. Pertama kali bernikah. Pertama kali kehilangan orang tersayang. Dan macam-macam lagi 'yang pertama'.

Kata orang, tanpa yang pertama, mustahil ada yang terakhir. Tanpa langkah pertama, mustahil ada langkah yang ke seribu. Tanpa yang pertama, mustahil ada yang kedua.

Kata orang lagi, yang pertama selalunya yang terindah. Yang pertama selalunya paling kemas dalam ingatan. Yang pertama selalunya sangat sukar untuk dilupakan.

Kata orang lagi, luka yang pertama adalah luka yang paling dalam dan paling sukar untuk disembuhkan, walaupun tidak berdarah, namun pedihnya menusuk kalbu menikam jiwa dan sabubari.

Hebatnya penangan pertama. Ada orang sanggup berkorban apa saja demi memastikan 'yang pertama' sentiasa kekal dalam genggamannya. Ada orang sanggup mengharungi lautan api demi pertahankan yang pertama. Sungguh, yang pertama selalunya mempunyai kuasa yang sangat luar biasa.


Adakah kerana kemampuan otak kita yang terbatas? Cuma mampu menyimpan kemas memori untuk kali pertama sahaja? Kemudian seterusnya adalah caca merba? Atau kerana kita terlalu menyayangi memori yang kita cipta, menyimpannya kukuh dalam ingatan dan enggan menerima memori yang baru? Atau kenapa?

Misteri yang hanya mereka yang berkenaan, dan Allah sahaja yang tahu..

Mencipta kenangan terindah sememangnya sukar namun untuk mengekalkan keindahannya ternyata jauh lebih sukar. Oleh itu, kita sering memandang kebelakang, mencari yang pertama sehingga kerap mengenepikan yang lain-lain walaupun berkemungkinan, yang kedua atau ketiga jauh lebih baik dari yang pertama.

Mencari pelangi pertama yang pernah kita tatap, kononnya itulah pelangi paling indah yang pernah kita nikmati tanpa mempedulikan pelangi-pelangi lain yang jauh lebih menawan. Hanya kerana ia adalah yang pertama.

Indah dan bahagia menjadi yang pertama, namun suratan Ilahi tidak selalunya menjanjikan kebahagiaan buat kita. Di dunia ini kita adalah pengembara, yang berjalan merentasi masa. Bermulanya kita seorang bayi, kemudian mendekati mati yang kita sendiri tidak tahu di mana garis akhirnya. Dalam hidup ini, ada suka dan duka. Ada pahit dan manis. Firman Allah, di sebalik kesusahan ada kesenangan. Oleh itu, bersyukur dan hargailah apa yang kita miliki hari ini.

Mungkin 'yang pertama' pernah kita kecapi tidak semanis madu, namun bersyukurlah kerana ramai lagi insan lain yang mengharungi 'yang pertama' dengan air mata dan darah. Andai yang pertama kita indah, berwarna-warni ibarat pelangi, maka bersyukurlah dan hargailah setiap dari anugerah pemberian-Nya, kerana kita tidak tahu, apa yang menanti kita pada esok hari.

Yang pertama tidak semestinya yang terindah, namun, apa yang ada dalam genggaman kita hari ini adalah anugerah dan pemberian dari-Nya, maka, hargailah dengan sebaik yang mungkin, kerana esok, belum tentu lagi ia menjadi milik kita..


Sebaliknya, seorang yang melalui kegagalan, kepahitan, kekecewaan dan penderitaan..tidak pula tidak boleh mendapatkan yang indah.. mereka pasti boleh mendapatkannya dengan redha dan tawakal atas pemberianNya. Ketewasan daripada pengalaman pertama memberikan 1000 pengertian buat hati dan diri mereka untuk meningkatkan motivasi menjadi yang terbaik. Inilah saat yang paling bermakna buat seorang pengembara yang mengemudikan kehidupan.


Begitu jugalah dengan kehidupan kita, jangan sekali mendambakan hanya kemanisan dan keindahan menemui yang pertama dan yang bakal diraih...tapi gengamlah ianya sebagai suatu ujian yang mana boleh jadi gembira, boleh jadi duka. Apapun, persiapan emosi dan rohani perlu diseimbangkan agar setiap yang datang...kita mampu melalui dengan baik.


Pangalaman pertama yang membawa keperitan sebenarnya itulah yang mengajar diri untuk terus tabah dan mahir dalam meneruskan hari-hari yang bakal menemui.
...


Dengan lafaz bismillah. Moga Allah kurniakan yang terbaik buat kita, bukan hanya untuk di dunia, tapi juga di akhirat, insyaAllah...

Jadi skrang...aku melangkah k hadapan...bbngga dgn diri aku y skrang..y lbih kuat..lbih tabah dek krna yang pertama..y paling penting sbb dia tnjuk jalan utk aku kmbali kepadaNya...mperbaiki diri sndiri..mbtulkan kkhilafan..ampunkan aku ya Rabbul Izzati...jadikanlah aku hambaMu yang s0lehah...yang baik diantara yang terbaik...dan mendapat pendamping y baik...insyaALLAH..~

"maceh ijan...esya sgt bahagia skarang...alhmdulillah..."
yang akan sentiasa mengingati mu dalam setiap bisikan d0aku...dan yang pernah menjadi cahaya hatimu...**esya**


Wallahua'lam.


2 comments:

  1. keep it up tun!
    u can do it..
    naty free2,
    bc post lam blog gg psl cinta dlm diam 2..

    bsbr ya? :)

    ReplyDelete
  2. hahaha...gg..im ukei lah!
    perfectly fine syg~~ alhmdulillah...
    he's making me a better tun2 dlm diam~
    btw thanx...

    d0akan sume baek2 jah :D

    ReplyDelete