Sunday, January 30, 2011

mengenali Allah SWT...~

assalamualaikum wth...bismillah...eyp3 sume..~
em3..ana dlm mggu stdy week...ade kt umah..tp ana bru stat pelan2...ad0yai..em...trasa na p0st smth..n here we g0~ belajar mengenali Allah SWT setelah ana mmbca buku  Dr Aidh bin Abdullah al Qarni~ kdg2 kte tidak perasan btapa cinta dan kasihnya Allah pda kita...n kta berterusan mzalimi diri sndiri..


" Allah SWT adalah y plG pemurah dari y pemurah dan paling dermawan d antara pnderma...Dia mberi kpda hmba2 Nya sblum smpat mereka mem0hon dan mminta pdaNya,, Allah SWT mhargai ssuatu amalan wlpn sedikit ttp trerus menerus..Dia mengampuni byk kesalahan dan mghapuskannya..Semua y ada di langit dan bumi selalu mminta kpdNya..Setiap waktu Dia dalam kesibukan..Dia tidak pernah merasa sedikit kepenatan pun untuk beralih dari 1 pendengaran ke pendengaran yang lain...Dia tidak pernah ada mslah utk myelesaikan masalah hamba2 Nya dan tidak pernah jemu dengan tekanan permohonan org yang memohon,bahkan Dia mencintai orang yang memohon dalam doanya...Dia senang apabila dimintai dan marah bila tidak diminta"


" Dia malu pda hambaNya, tp hambaNya tidak pernah malu pdaNya, Dia menutupi hambaNya wlpn Dia tidak menutupi diriNya, Dia mengasihi hambaNya yang tidak mengasihi diriNya, Tidak ada yang dpt mghilangkn sgla keburukan melainkan Dia..Sesungguhnya tidak ada y dapat mengabulkan doa, menghentikn perselisihan kekhilafan, mengampunkan kesalahan, menutupi aib , menyelamatkan dari musibah dan mberikan anugerah selain dr Allah semta-mata"

jd ikhwan dan akhwat,sudah nmpak kasih Allah pda kta? 
" Dia malu pda hambaNya, tp hambaNya tidak pernah malu pdaNya" ~ ayat ini...kta kdg2 tidak merasa malu p0n apabila berb0hong,apabila mlnggar hukum Allah...ini buat rakan2 muslimat ana...jglah kehormatan diri anda...dan rakan2 muslimin,jgalah pndangan2 mta kamu kerana ssungguhnya asalnya wanita itu lemah dan mmerlukan anda sbg pemimpin bukan sbg pen0nton menikmati apa y terhadap d hadapan mta...wujudkan sifat malu utk melihat sekalipun krana itu tandanya kamu menahan diri demi Allah SWT...~

seorang yang masih hidup
selama mempunyai rasa MALU
sebagaimana batang kayu masih akan tetap kekal
selama terbungkus oleh kulitnya

Tidak,demi Allah,tiada kebaikn bagi hidup ini
dan tiada pula bagi dunia ini
apabila rasa malu telah hilang darinya...

betapa tinggi nilai malu dlm kehidupan...ana xmahu ulas pnjg..kta sndiri tahu apa jd bila hilangnya rasa malu terutama di antara lelaki dan perempuan...automatik kta akn rsa bersalah utk melakukan sekeciil-kecil dosa pun...emmm,masing2 da besar..ana cuma beri point.mohon sahabat2 fikirkan dengan lebih dalam...insyaALLAH...


ukei...ana mahu smbung stdy~ dd0akan shbt2 ana di Mesir dlm keadaan y selamat..insyaAllah...Allah melindungi mereka y sedang jihad menuntut ilmu ni..baik2~kwn2 1 kelas..slmat mjalani mggu stdy week dgn tenang..ana sayang sume.. ^^

Sunday, January 23, 2011

terima kasih sahabat~

assalamualaikum wth...bismillah...

ikhwan...akhawat...td ana trima 1 warkah yang buatkn hati ini bergetar...yang mmbuatnkan air mata ana tumpah stelah sekian lma ana tidak merasakan kasih seorang shabat y mmpu menyentuh hati ini...sahabat ana ini..seorang muslimah yang ana kagumi...yang ana k0ngsi kisah hidup ana...shabat ana mnegur ana dlm hikmah...alhmdulillah...sungguh ana cinta Dia..n sungguh kwn2,btpa ana mahu org y pernah istimewa buat ana kembali Dia pegang sbgmna Allah mjaga hati ana sekarang...alhmdulillah...ana tidak pernah bsgka buruk,ana sntiasa yakin bhwa dia yang pernah istimewa itu hati nya sgt baik...sgt baik....dan Allah juga cinta padanya sprtimna cinta Allah pda ana...

terima kasih sahabat...insyaALLAH kta saudara dunia akhirat...ana uhibbuki fillah ya ukhti...di bawah ana selitkan warkah sahabat ana...syukran...ana bhagia..

"warkah buat Tun..
 
salam sahabatku..moga kita dpt jd sahabat ddunia & akhirat. mcm skema sgt la plk tp y ni la y ana nk smpikn. km mmg tumpang sronok sgt bla Tun dh rsa ckup tenang la ni dgn letakkan Allah sbg pendamping utama. smoga perasaan mcm tu trus berada d situ- dlm ati. mmg susahkn, klu kta nk tgglkn apa y kita syg slama ni wlpn x tntu adakah y kta syg tu baik utk kita?? tp Allah dh sebut benda ni dlm Al-quran tntg perang, tp ini ble daplikasikn dlm khidupn kta skrg.

    " dwajbkn ats kamu bperang, pdhal e2 x mnyenangkn bg kamu. tp ble jd kamu x mnyenangi ssuatu pdhal ia baik utkmu, dan ble jd kamu mnyukai ssuatu , pdhal e2 x baik utkmu. Allah mngetahui pdhal kamu x mngetahui" 2:216


syaitan ni sgt la kreatif dlm mnyesatkn mnsia. klu dia x ble sesatkan scara terang, dia ble buat scara halus y kta snri xkn sedar. contohnya: kta dh pkai pakaian y rsanya dh cukup tutup aurat, tp tiba2 dia bisik kt kta "cantiklah, msti kwn2 puji". kta pn x smena-mena timbul rsa riak wlpn dh tutup aurat. waaaa stu hal. Danger!!

contoh lain plk: da satu pasangan y sdg plan nk kawin lps habis study. depa ni x pnah kuar date/ jumpa tp jez slu gayut kt tlefon n msej. satu hr si prempuan tsedar, adakah apa y dia buat ni x mnyalahi islam sbb dia da msuk usrah. dia ingt nk stop ja tp da satu bnda y mhalang. mgkin dia x phm apa y Allah sebut la taqrabuzzina

    "dan jgnlh kamu dekati zina, sguh itu suatu pbuatan keji dan suatu jln buruk" 17:32

 
Allah x sbut jgn bzina, tp Allah sebut jgn dekati zina. mksudnya apa2 ja y ble mbawa kpd zina adalah dlarang sma la ngn gayut fon & msej wlpn msej nya islamik. Syaitan mmainkn pranannya dgn mbisikkn bahawa apa y diorg buat tu dh ckup islamik. ni la helah syaitan & nafsu apabila (ilmu agama x iman) bukan di dada. dia pkir diorg x buat pa benda pn mcm mna couple y lain, ska pgg2 tgn, kuar date & mcm2 lg. jd dia truskn hubungn mcm tu smpilah stu ketika si lelaki tadi minta utk stop. bkn sbb dia ada org lain, tp sbb dia rsa apa y diorg buat tu x kna. jd si prempuan td pn dgn rsa beratnya jgk mnrima cadangn tu.

y si prempuan td truskn hidupnya, wlpn kdg teringt, tp dia sibukkn diri dgn usrah dan itulah mberinya satu perspektif baru, mndalami agama & skarang dia tahu bhawa prsaan mcm tu adalah fitrah, cuma kita pandai atau x utk kontrol. soal jodoh adalah di tangan Allah, klu kta bcinta skrg pn, tp org tu bkn dtkdirkn utk kta, apalah gunanya. biar kita bersihkn hati, jadi y baik so that insyaAllah, Allah akn beri y terbaik. mgkin juga Allah akn mpertemukn mereka dlm keadaan y lbe barakah  atau org y lbe baik dr sblomnya.

lg pn pkahwinan itu bukanlah satu matlamat,, tapi adalah satu alat utk beribadah kpd Allah. klu pkahwinan djadikan matlamat, apa lagi erti khidupan slps pkahwinan apabila matlamat tlah tcapai. fahamka??

jadi x rugi utk tinggalkn apa y kita suka (pkara y btentangn dgn islam) semata-mata utk dpt redha Allah. dan ingtlh bahawa Allah x mnzalimi hambanya, tp hambanya y sntiasa mnzalimi diri sndiri. Allah hilangkn ssuatu dr seorang hamba utk beri y lbe baik dr apa y ada sblomnya.

harap dpt share somethg y bguna dgn Tun. klu da apa2 y tun rsa x fham atau ada pndapat lain, silakn.. InsyaAllah sma2 mndoakn.
wslm.."
indah kn bhasa sahabat ana? terima kasih...buat renungan bersama..insyaAllah...

Saturday, January 22, 2011

tuka nma bl0g~

assalamualaikum wth..bismillah...
eyp3...emm...
ana bt kputusan td na tuka nma bl0g...
dr bebearl0ve = diari seorang hamba...
ana tetap akn ske bear smpai bila3 espcially biJan y tsyg...
cuma ana ase title diari se0rg hamba lebih pr0per n appr0priate..kn?
heeeeeee...
s0o..pasni bl0g tun2 @ che tun ialah diari seorang hamba...
heeeeee...s0nok3...

emm..ana sgt3 epy skg,.sgt2 bhgia...n sgt3 tenang...sbb kekasih ana,ana ltakkn Dia y prtma..ana x ragu akn kasihNya...1 kta2 hikmah "berhentilah merenungi d0sa tp renunglah sifat y baik sbg penggantinya"

kta manusia...kte akan sntiasa bbuat slh,sntiasa lupa n sntiasa akan myakiti org lain scra sngaja @ tidak...cume igtlah,mnusia mmpu berubah dan mngubah dunia nya...ana sdg mngubah dunia ana...ana yakin Allah SWT syg ana...emm..j0m3 dhuha pda y blum..ana na siap2 utk kelas pbsm..

c0mel3... <3
insyaALLAH jmpe lg...assalamualaikum wth...

Thursday, January 13, 2011

result..c0ntinue.... hihihihi

assalamualaikum...uit3...!!! hiihihi..

ana bru dpt rezat final oral bi0 td...alhmdulillah..sekali lg ksyukuran dpnjat pdaNya...ana sgt3 bhgia sbb ana bhgiakn ibu bpa ana neh~~~~ alhmdulillah3....apep0n...buat clasmate ana sume..ingat ye...kta 1 fmly...jgn bt bnda y mjtuhkn sma2 kta...pr0tect this family...rezat kta sume x bape bg0s..s0? j0m buktikan kta better dr sni0r2 kta...n apep0n...jgalah sesama fmly...jgalah hati...c0z dis is h0w we bel0ng together...sungguh ana ase sgt syg kat sume..ye...mgkin ade jurang antra kta sbb kta rmai,tp bley eratkn sume2 ni...ana blja 1 hadis ari ni..n ana sgt suke..


sabda Rasulullah SAW bmksud,"3 prkara apbila brda pda dri ss0rg nscya dia akn mrasai kmanisan iman,iaitu hendaklah Allah dan RasulNya lbih dcintai dr y lain,hndaklah juga dia mgasihi & mcintai saudara sMuslim krna Allah & dia amat benci utk kmbali kpda kkufuran stlh dselamatkn Allah drpdnya sprti mna dia benci utk dcmpakkn ke dlm api neraka y myala api d dlmnya.."

(Riwayat Bukhari & Muslim) *insyaAllah..
 

utk diri ana,,insyaALLAH prkra y ptma ana sedang usahakan lbih...sbb na jadikan Allah SWT kekasih..bukan 1 prkra y mudah...byk bnda duniawi ana kna tinggalkn...m0ga dberi kkuatan...perkara ke2,y ni insyaAllah ana mmpu sbb  ana syg saudara saudari ana,clasmate ana,sume shbt3 ana...ana punya rsa cinta utk ikhwan n akhawat sekalian... dan y terakhir...prkra y hati ana tsentuh..yep,,ana benci kkufuran y pnah ana buat...ana m0hon dkuatkan...insyaAllah... 

kta punya kuasa na mngubah ari es0k...jd sma2 brubah...Allah itu tidak zalim,sdangkn kte y lazim mzalimi diri myakiti saudara kta y lain...1 hal lg,bbaik sngka lah dgn org laen wlpn mmg kte ase org 2 buat bnda y x baik...penah ss0rg y istimewa utk ana,dia tinggalkn ana tnpa sbb y ana mmpu trima tp ana merelakan krna Allah SWT y hadirkn rsa kasih 2,jika benar Allah da tarik rsa kasih dia pda ana, keredhaan y ana cari n ana da jmpe p0n...pas2,ana tahu y dia punya org lain...n ade je y kta y dia sengaja cari alasan sbb dia da b0san ngn ana la,sbb die xnak ana la,,apep0n...ana p0sitif,ana x mahu fkr y x baik pda y penah istimewa utk ana..yep,pernah ana igt ana sgt marah pda dia msa awal2 ana tahu,tp rupanya ana baru sdar sbb itu BUKAN kemarahan,tapi KEKECEWAAN ana pda dia...alhmdulillah...ana da overc0me sume 2...sungguh ana mahu ALLAH d sisi sblm ade s0rg muslim y benar2 utk ana...waaaa..hihihhiii...ana bahagia punya kamu semua!

**j0m brubah...m0ga kcintaan pda Allah dan Rasulullah mlebihi sglanya...amin~

wassalam... ^^
upss...j0m cinta ngn ana selepas akad,,mahu? hihi..emm..insyaALLAH..ana mahu jd isteri d ats (:


Wednesday, January 12, 2011

result???

assalamualaikum wth..bismillah... (:
 kawan2...akhirnye...result p0n kuar...jeng3...tp bru result basic medical sc..result oral biology blum ag...ape je?? alhmdulillah..ana ukei...cume ahli2 kuarga ana dlm kelas 2 y bduka cita...cume DS220~ jgn give up!! ini baru pmulaan kta...xpe...bley ag~ j0m2 usaha lbih lg..supaya kte dapat lbih...amin3...~~~~~

emm...tahu x..ana na d0k diam2 aje...cte nye cmni..kn ritu ana baik ngn sni0r sorg ni...ana g bt ayat em02 y bbunga2 kat dia (ahahahahahah) pastu die tnsen smpai skg diam je...ad0yai..ni plak ana baik ngn sni0r ana s0rg ni pulak,smlm ana terasa ngn die..ana bg ala2 ayat bunga2 serabut (wlpn qasy kta ayat c0mel,ana ase ayat2 ni myusahkn diri je),lasnye sni0r ana ni p0n jd tnsen sma ( ana ase la..)..sbb laki kn na simple je..dpt ana y sgt susah dk0ntrol ni...ad0yaii...apep0n...ana na mintak maaf seikhlasnye kt 2x sni0r ana ni..ana xnak bt ayat2 pelik2 da ke ape...ana na bdiam je...biarlah ana smpan ayat2 bunga ana (kikikikiii),s0o dat kte sama2 x tnsen k? waaaaaaaaaaa...juz ana sgt suke kwn ngn 2x snior ana ni..abg syahir~ abg pdud...s0ri byk3..adek anda berdua ni mmg laaaaaaaaaa...maaf3 byk3...ana ley la k0ntrol diri..pelan2 laaaa...ana p0n na ubah diri..bukan senang...bab baik ngn snior ni,kna usaha ag! insyaAllah...s0b4... :'(

emmm..ape lg...enta la..juz na pbaiki diri ni..even kdg2 ana trsa na cntct ngn sni0r2 ana...ana tahan la diri..sbb better ana  cntct Allah...td ana ase na k0ngsi kgmbiraan ana ngn sni0r ana,tp ana ase Allah lbey berhak utk dk0ngsi rsa ksyukuran 2...s0o far bley la...pelan3...ana x baik..wiii...2 ana tahu...ckup2 lah..ana p0n na ubah jgn bt ayat tnsen2 da kt org len sma...ad0yai...ape la che tun..emm..da3..j0m3 ready mghrib...wassalam~

Friday, January 7, 2011

ini y benarnye shbat2 ku...

assalamualaikum wth...bismillah...

em...alhmdulillah3...ana bru je stel kn smthing y sgt pnting dlm idup ana...da p0n lepaskn sume bnda y blum pasti utk ana...yeah...sgt s0nok...tafsir y ana hadiahkn da smpai pda pmiliknya...demi Allah,ksyukuran itu tlalu tinggi...s0nok kwn2...tenang nye hati......lega...................alhmdulillah~

emm..ana p0n nga bt kn barrier utk diri sndiri...mahu jga pgaulan ana...bt0l2 jga...xnak ade lacking sikit p0n...insyaAllah..bnda ni sukar tp x mustahil...sbb ana p0n da biase baik dgn org..ape p0n..pasni na tetapkn niat na kawan2 baik shaja ngn sume...td ana tye kwn ana...die lelaki..da ade ehem2 ke..sbb ana takut kkdg kte x pasan y mgkin kte ade tlbey ke ape..n yep..die ade...naseb ana tye...alhmdulillah..suda ade barrier antara ana dan kwn ana y 2..n insyaAllah barrier utk kwn2 ana y laen jugak.. ^^

emm..kuasa zikrullah? sape penah ase...kwn2...cuba try zkir dgn hati..mulut btahmidlah,dan hati ucaplah mksud zkir 2..ana suke zkir..s0nok..tenang ase die..cube la..k?
emmm...ana p0n mcm org biase gak..dgr lgu omputih..tp lbihkn lah agma kte..xkn rugi..itu ana pcya...

ni ayat kwn ana y ana da olah sikit...

"kte ni mcm daun,hijau n segar pda usia muda...kering,kuning pda hari tuanya n akhirnya gugur myembah bumi...tp INGATLAH...daun y muda 2...tidak mjanjikan selamanya die segar begitu,MUNGKIN,akan gugur jua sblum smpat merasa tua..MUNGKIN akan dmakan ulat...n MUNGKIN juga djadikan kerengga sarang tmpat tinggalnya.."

ape mksud ayat ni kwn2...tmp0h daun 2 gugur sma mcm usia kta...awal2 kte muda..kta sehat n kte segar...n kmudian kte sakit tua sperti daun y mguning 2...pastu daun y gugur mksudnya kmatian y sume org akan lalui..tp y pasti,,msa muda adalah msa y tsangat penting..sbb mati itu tidak mgira usia..hidup pda usia muda..jgalah..krna pnyesalan ssudah ssuatu y buruk itu,bukan bnda y indah...jgalah iman..jgn r0sakkn...n lakukanlah perubahan y lbey baik..Allah syg hamba2 Nya..kte je y nakal...kn?




jadi? fikir2lah...kehidupan y sbnrnye bg y mengetahui ialah d akhirat kelak...ana byk juga salah...tp ana cuba...ana...xlah sebaik y org lain sgka...sbb hnya ana y mgetahui diri ana y sbnrnye,btpa hina,rendah ana di sisi Allah...sma2 brubah..sma2 kta..ukei? heeeeeeeeeeeee~ :)

ukei la..ni je dr hati ana ari ni...s0nok..ana byk bserah...slpas ana usaha n slpas ana d0a...Allah itu sgt dekat dgn kte...Dia lbey tahu...n Mengetahui sglanya..dekat lebih dkat dr urat leher kta..emm..na td0 da..

emm..wassalam~ slmat malam... ^^

Wednesday, January 5, 2011

syukur..

bismillahhirahmanirrahim...assalamualaikum~
pagy sume! waaaaaaaaaaaaa....ni 1st tyme entry pepagy buta nehh....

btw ana x de ape cte...cume ana happy....s0nok...alhmdulillah...sebab? emmm..enta...cume ana ase bhgia je pepagy neh..kikiki..~ ke sbb xde mslh? ehem..bkn2...ana bsyukur sbnrnye..sbb masih dpt bnafas ag pagy ni..sehat2 n tembam2 mcm bese...n masih mngigati Allah dlm stiap helaan nafas ana...sgt s0nok! <3

rini na kuar ngn x rumate ana..qasy..nk g mkn2...wiiiiiiii....ahhh..smlm2 abg syahir dtg...s0nok jumpe die...lma x jumpe...heeeee...kwn ana pasan kt0rg,die igt ana ade ape2 ngn abg syahir...uh..tidak2.....xpe3...byk msa ag..ana nk bcinta ngn org y ana kawen...bkn nye maen sembr0no je sape2...s0oo...tara papa hey..hahaha..

huuuuuuuu...ukei kwn2..j0m pegy kelas..rini Dr Luay na check gigi...ana hapy jugak ^^ hahaa..na tgk gmb0 symp0sium? check kt album k..enta pape je...tdung ana serabut...haha..emm..dah3..

s0bah0lkhair saudara-saudari ana...
me n fresh fl0wers! <3
syg kamu smua! <3

Saturday, January 1, 2011

atuk..thanx f0r my name...

assalamualaikum wth...bismillah..
my 1st entry 4 dis new year...
ana bru tahu ape mksud nma ana..ashiatun naim,originated dr nma asiah [ isteri firaun ] n atuk ana [ nenek ] tmbah tun [mksud = perempuan ] dan mak su ana tmbah naim [slh satu nma syurga] ..jd nma ana ashiatun naim = asiah isteri firaun perempuan syurga...

siapa tahu kisah asiah? ana bru bca td...n ana sgt hepy...dulu ana pena tye atuk..tp atuk x mahu cte..skg ana tahu sndiri...ni ana nk cte kt k0rg...bca ye...ana na jd mcm asiah..insyaALLAH.

.
Asiah-Pemegang Mahkota Terpuji

Tengah Asiah hidup dengan tenang bersama keluaranya menyembah Allah, mereka dikejutkan dengan utusan daripada Firaun yang bernama Haman dengan hajat untuk menyatukan Asiah dengan Firaun.Asiah berasal daripada kaum Imran(mungkin keluarga nabi Musa kerana nama ayah nabi Musa Imran,tapi ana tidak dapat pastikan hal ini),orangnya manis dan cukup terkenal dengan kejelitaannya.Dia juga merupakan seorang yang beriman kepada Allah sebelum nabi Musa diutuskan.
“Bagaimana sanggup saya mengahwini Firaun yang terkenal dengan kekejamannya?Bahkan dia tidak tunduk kepada Allah?”Soal Asiah kepada Haman sewaktu Haman cuba mendapat jawapan daripadanya.
Haman pulang dengan hati yang cukup risau,apakah yang akan dilakukan oleh Firaun kepada Asiah selepas dia mendengar kata-kata yang dicampakkan ke atasnya sebentar tadi.Ternyata sangkaannya tepat,Firaun menyiksa keluarga Asiah.Ibu bapa Asiah dihumban ke dalam penjara dan diseksa tetapi Asiah dibiarkan hidup senang dengan harapan timbul rasa menyesal di dalam hati Asiah.
Strategi Firaun belum selesai,dia adalah seorang yang tidak akan berpatah balik setelah melakukan sesuatu keputusan.Dia sudah membulatkan tekadnya untuk berkahwin dengan Asiah walau dengan apa-apa cara sekalipun.Lalu dia bawa Asiah berjumpa dengan ibu bapanya yang sedang diseksa dalam penjara dan berkata, “Wahai Asiah!Jika kamu adalah anak yang baik,kasihanilah kedua-dua ibu bapa mu ini.Aku memberimu 2 pilihan,berkahwin dengan aku dan aku bebaskan ibubapa mu atau sebaliknya tetapi ingat,kamu akan terima padahnya.”
Asiah ialah seorang anak yang solehah,dia tidak sampai hati untuk melihat kedua-dua ibu bapanya diseksa dalam penjara.Namun,dia harus bijak membuat pilihan.Ini bukan soal hidup dan mati tapi ini soal iman dan kufur. Setelah lama berfikir,dia memberi jawapan kepada Firaun.
“Saya akan berkahwin dengan anda cuma jika anda bersetuju dengan syarat-syarat yang saya tetapkan.”Jawab Asiah.
“Baiklah,apa syarat-syaratnya?”Soal Firaun.
“Anda harus membebaskan ibu dan bapa saya,menyediakan kemudahan untuk mereka hidup dan menjaga mereka sehingga mereka mati.Saya juga akan menjadi isteri anda hanya untuk menghadiri majlis-majlis sahaja dan saya tidak akan meniduri anda.”Terang Asiah yang bijaksana.
“Baiklah,”jawab Firaun,ternyata Firaun akan berbuat apa sahaja untuk mencapai matlamatnya.
Mereka pun berkahwin dengan syarat-syarat yang ditetapkan oleh Asiah. Selepas perkahwinannya,Asiah tetap beriman kepada Allah dan selalu berdoa supaya kesuciannya terjaga daripada suaminya yang dilaknat.Allah makbulkan doanya dengan menghantar jelmaan Asiah kepada Firaun. Walaupun Asiah membenci suaminya,Asiah tetap memberi yang terbaik untuk suaminya sehingga dia sangat disayangi oleh Firaun.Kasih dan sayang Firaun kepadanya terbukti apabila Firaun mendirikan sebuah istana khas untuk Asiah di tepi sungai Nil.
Suatu hari Asiah diberitahu oleh dayang-dayangnya bahawa mereka terjumpa bayi lelaki di dalam sebuah bekas yang hanyut di sungai Nil.Asiah mengambil bayi itu sebagai anak angkat walaupun Firaun cuba membunuhnya.Bayi itu membesar dan menjadi seorang nabi,Musa bin Imran.
Rencana Allah cukup sempurna,nabi Musa melarikan diri ke padang pasir setelah dikejar oleh Firaun kerana membunuh seorang daripada kaum Firaun. Asiah tahu pemergian Musa ini tidak akan lama dan dia akan kembali dengan satu berita yang menggembirakan.
Nabi Musa pun kembali kepada kaumnya dengan berita yang sangat gembira, berita tentang dia adalah utusan Allah.Asiah dan dayangnya,Masyitah mengaku beriman kepada Musa dan Tuhan Musa.Setiap kali Musa menghadap Firaun untuk menyeru Firaun menyembah Allah,Asiah berada di sampingnya memberi semangat kepada anak angkatnya itu.
Keimanan Masyitah pun terbongkar,Masyitah dijatuhkan hukuman mati. Tindakan Firaun itu menyebabkan Asiah sudah tidak tahan lagi.Asiah pun mencela Firaun dan dia ditangkap dan dipenjarakan.Makanan dan minuman disekat daripada sampai kepadanya.Akhirnya,dia meninggal di dalam penjara dengan mulutnya tidak berhenti memuji Allah.Dialah Asiah,Ratu Syahadah.


sungguh...ana tringin jd mcm asiah..insyaALLAH..jalan Allah tlalu luas...ana na cari bhagia dr jalan Nya...em..baekk...mau smbung stdy,.,nnti k0rg ckp ana internet addict pulak..hahaha...

arwah atuk ana..rugayyah..c0mel kn? esya syg atuk <3
wassalam~