Monday, April 25, 2011

kasih ibu dan shabat2 ku~

assalamualaikum wth....bismillahirrahmanirrahim~

em..alhmdulillah3.ana sdg dalam mggu stdy week.kurg dr smggu sblum bakal menempuh pr0fesional exam 1 (oral biology) n exam final sem utk m0dul cvs n msk.~ da abes rvise?? hehee.blum3.msih dlm pr0cess.d0akan ana ye suma??

smlm.hati ana diduga skali lg oleh Allah SWT.stlh setahun blalu.bru "bnda" ni nk jadi.smlm ana speechless,clueless,heartless.n h0nest,tak tahu nk rasa ape.fikiran ni berkecamuk.n tentu,ana xdpt nk stdy semalam.tp 1,ucapan kalimah Allah tidak pernah ptus.ana bsngka baik,ana cuba optimis.ini dtg dr Allah juga.ana pjuk hati.ini dugaan Allah.mgkn Allah y sbnrnye mahu mngeluarkan dia dr hidup ku.Allah sdg mmberi hint dia tidak lg perlu dalam hidup ku.ini kuasa Allah.ini ketentuanNya.

pda awalnya,air mta mula tumpah.ana luahkn pda se0rg shbt ana,nabilah.alhmdulillah.dan kmudian pda nur,alhmdulillah.dan pda syira.alhmdulillah.ana bkputusan s0lat sunat sblm ana tdo sbb utk stdy tidak mgkin ana mampu.Alhamdulillah3,ana niatkan,ya Allah,kurniakan ketenangan pdaku andai ini tkdirmu aku terima dan insyaALLAH aku dan jiwa ku hanya utk Mu.usai mgangkat takbir,ketenangan dr Allah meresapi diri.entah.kelegaan y ana rsa.subhanallah,btpa pntas Allah berikan ana apa y dminta.alhmdulillah3.



dan sblm tdo ana bckap dgn fiz0h,alhmdulillah.ana ukei,cuma susah nk lelap.ana truskan bzikir hingga ttdur.entah pkul brapa.pagi ana bgun mgadapNya dan ana sahur.dan itulah kasih sahabat2 ana.pastu kasih ibu pulak.ana anta msg,n tcer azizah(ibu) trus k0l.ibu bg smgt pda ana.alhmdulillah.syukur.s0nok je ase.n y plg ana suka,td bru ummi ana dtg,ade msyuarat di Klang,tp 1 shja,ummi trus ke Shah Alam hantarkan makanan.Smpai shja salam Ummi,ummi kta.."ini anak mak" ya Tuhan,nk je air mta ni kluar,tp ana tahan.

Ana akan kuat lagi.Setahun sudah ana kumpul kekuatan ini,x mgkin ana jatuh lg kcuali itu kehendak dr Allah. teringat pbualan Jibril A.s dan Allah SWT swaktu Allah ingin mjadikan manusia khalifah d muka bumi ini,Jibril hairan mgapa manusia y lemah itu y mahu djadikan khalifah sdgkan makhluk Allah yang lain suma men0lak. tp Allah menjawab " Aku tahu apa yang kamu tidak tahu"



lihat? Allah Maha Mengetahui smuanya...dan bnda2 y pahit kita rasakan.. Allah lbih tahu..percayalah..yakinlah pda Allah...kebahagian itu datang drNya...~

Sntiasa lah igt Allah yang mengatur hidup kta. Wlpn pahit pasti ada hikmah d sbaliknya.Tidak ada kesenangan yang tidak diiringi kesukaran dan tidak ada kesukaran yang tidak diiringi kesenangan. Selepas ketawa, pasti menyusul air mata. Selepas nestapa pasti kegembiraan menjelma. Allah memberikan kita terang untuk bersyukur. Allah berikan kita gelap untuk bersabar.Jadilah insan lara yang temannya mujahadah dan taubat. Sentiasalah berusaha menjadi insan yang baik walaupun masih digamit oleh ghairah kejahatan dan dosa. Jatuh, bangun kembali. Jatuh, bangun lagi.

*m0ga Allah sntiasa bsma kta. Ana yakin. insyaALLAH. terima kasih shbat ats kasih kalian. Demi Allah kasih ana utk kalian sntiasa mekar d hati.


Saturday, April 16, 2011

kisah gadis itu~

bismillah...assalamualaikum suma...emm..entry kali ni mcm smbungan kisah dr "demi cinta Ilahi"..opss,ttbe ade sekuel..hahaa..~ ni link die~
http://diariseoranghambamu.blogspot.com/2011/03/demi-cinta-ilahi.html

Hadis riwayat Muslim menyebut, Allah berfirman: “Sesiapa yang datang kepadaku sejengkal, nescaya Aku akan datang padanya sehasta. Jika dia datang padaKu sehasta, nescaya aku akan datang padanya lebih dari itu. Jika dia datang berjalan kaki nescaya Aku datang padanya berlari-lari. Jika datang dia dengan dosa yang banyak nescaya Aku akan ampunkan mereka selagi mereka tidak menyekutukan Aku.”
berpegang dengan hadis di ats..gadis itu melangkah kehadapan dengan penuh keyakinan...walaupun dia resah dengan janji Allah bahawa,
"sesungguhnya perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan sebaliknya"
walaupun jua dia bimbang tidak lagi menjadi "perempuan yang baik2",gadis itu memujuk hatinya,sungguh Allah itu Maha Pengampun dan Penyayang..selagi dia mencintai Allah,selagi dia berusaha..selagi itu harapan tidak akan punah...harapan menjadi perempuan yang baik2,yang mulia darjatnya di sisi Allah...ahamdulillah semakin lama tarbiyah pda hatinya semakin kuat..Dia tidak akan menzalimi dirinya lagi...seperti firman Allah dalam surah An-Nisa',
“Sesiapa melakukan perkara buruk atau menzalimi dirinya kemudian bertaubat, nescaya dia akan mendapati Allah Maha Pengampun dan Penyayang.” (Surah An-Nisa’, ayat 110)
Segala kezaliman,kebrukan,kemaksiatan dahulu dia tinggalkan..dia tidak putus usaha..Dia sentiasa beringat bahawa Allah melihat pada usaha-usaha hambaNya untuk berubah,dalam bertaubat..bukan pada hasilnya...manusia lemah,manusia perlu peringatan yang berterusan,manusia perlu mknan jasmani dan makanan rohani,gadis itu sedar. Dia wajib mencari TuhanNya,dia tahu mna yang hak mna yang batil...semua tahu makanan jasmani..tetapi berapa ramai yang sedar makanan rohani?
Oleh yang demikian,solat jemaah maghrib dan isyak d surau menjadi kewajipan,datingnya dahulu dengan lelaki ajnabi tetapi kini datingnya dengan sahabat2 usrah saban minggu,datingnya bsama Sang Khaliq tatkala terjaga 1/3 malam..Kalimah tahmid,tasbih dan tahlil sentiasa di hati,beristighfar lah gadis itu setiap kali mengenangkan kisah lalu..bagai tertusuk hati,subhannallah..betapa Allah SWT mencintai dirinya dan lelaki itu..Tidak perlu mencari alasan mengapa mereka berpisah kerana alasannya tetap 1,Allah SWT yang menakdirkan,menginginkan perpisahan itu berlaku. Kerana hanya dgn izin Allah,ssuatu itu berlaku..
"Sesungguhnya urusan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu Dia hanya berkata kepadanya,"Jadilah! Maka jadilah sesuatu itu" (surah Yassin:82)
Allah memanggilnya untuk kembali ke jalanNya..Allah memanggilnya kerana rindu suaranya menangis,bermanja dan mengadu padaNya..Allah enggan lelaki itu menggantikanNya sebagai kekasihnya...Alhamdulillah3...gadis itu istiqamah dengan jalan Allah swt..
Dan demikianlah makanan rohani gadis itu sekarang...Alhamdulillah,dibukakan jua hati,tudung labuh jua yang melitupi dirinya kini..Tiada rasa penyesalan,tiada sekelumit pun..Dia tidak akan berputus asa mencari redha Ilahi,tidak akan putus mperbaiki diri kerana dia tidak ingin menjadi manusia di akhirat kelak,yang menangisi dan mnyesali kehidupan dunianya yang hanya sedikit mencari Allah..yang hanya sedikit memuji Allah..tidak3 setelah dia mendengar cerita dari syurga bahawa setitik peluh orang yang menghuni syurga di atasnya,akan mengubah warna syurga yang dia diami.Maksudnya? dengan hanya setitik peluh,syurga nya akan menjadi lebih indah,lebih cantik. Bila di tanya pada malaikat,apakah yang telah dilakukan oleh orang di atas semasa hidupnya di dunia yang melebihi aku? Jawablah malaikat,sebenarnya orang di atas hnya lebih 1 tasbih daripadamu.
Lihat,kuasa tasbih shja.Subhannallah.. Menjadi satu kekuatan pada gadis itu,dia memegang erat ayat surah al anfal,ayat ke 29,
"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertakwa kepada Allah,nescaya Dia akan memberikan furqan ( kemampuan membezakan hak dan batil) kepadamu dan menghapuskan segala kesalahanmu dan Mengampuni dosa-dosamu. Allah memiliki karunia yang besar" (surah al anfal :29)
Apa istimewanya ayat ini? Bukan semua orang dapat furqan itu...Bukan semua orang yang akan tahu membezakan yang mna benar,betul,yang mana salah..dan bukan semua yang akan jelas berpegang yang halal itu halal dan yang haram itu haram,sedangkan y ditengah2 di antara halal dan haram itu akan jatuh haram. sedar atau tidak sahabat yang laen?? Tahu apa yang membawa ke zina itu haram,yang mendekati zina itu haram. Lalu dikuatkan hatinya, Allah jualah pemilik hatinya,pemilik jiwanya pendengarnya, matanya,insyaAllah
Moga semua jadikan kisah ini sebagai iktibar dan pengajaran buat semua,dan sebagai hadiah untuk semua..Ingatlah Islam itu indah,Islam itu nasihat dan yang penting,Islam itu CARA HIDUP. Renungkan2 diri anda,tanya iman di dada.. Moga Allah SWT kekasih yang utama buat semua... InsyaALLAH
Rasullah bersabda,firman Allah SWT, " Wahai anak Adam,selama engkau berdoa dan berharap kepadaku,nescaya Aku ampuni segala dosamu yang telah lalu dan Aku tidak pedulikan lagi."
Wassalam~

Sunday, April 3, 2011

di sebalik sehelai TUDUNG LABUH~

assalamualaikum...bismillahirrahmanirrahim....

alhmdulillah3....dberikan kesihatan y baik dan nikmat Islam serta iman oleh Allah SWT...sume p0n kn?? insyaALLAH...
emmm....perasaan ana sekarang = tersangat bahagia...wiiiiiiiiiiiii~~~~~~sebabnye??? segala puji bagi Allah SWT yang mmbuka hati ana untuk berhijrah...bukanlah bhijrah keluar UiTM ke ape...imej ana.. ^______________^
perasaan ana stlh berubah imej?? mula2 sendiri terasa janggal melihat diri dilitupi tudung y sebegitu labuh...panas??? mula2 2...da lma...ana terasa ser0nok...macam ana "terlindung",ana "tertutup",ana rsa "tenang" dan ana "selamat" dgn tdung labuh tsbut...perasaaan y tak tergambar lah...cume diri x lekang dr mngucap hamdalah3... 
bahagia untuk ana katakan....ana tidak menyesal lg dr saat ini untuk btudung labuh...yep...ini mbawa mksud ana akan tinggalkn dunia shawl y smkin hari smkin chantek,smkin bkelip,semakin "c0mel" dan semakin y laen2 lg...n pelbagai fesyen tudung y smkin mgaburi mata pra muslimat..ye chantek2,tidak dinafikan...dan pelbagai bju2 y kdg2 menyentap ana utk mbeli itu dan ini...TETAPI ana mencari cantik di mata Ilahi...resah ana jika cntik ana pda pndgn makhluk2 ciptaan Dia tp TIDAK pda pndgn Nya dan y bukan halal pda ana...Astaghafirullah hal azim...oleh y demikian...

biar ana mcari malu n ks0panan yang seharusnya ana jga rapi dari dulu...
biar ana menebus kembali d0sa berpalingnya ana dr sisi Ilahi...
biar ana kambus kenangan kelam oleh masa silam...
biar ana mencari tenang dalam mbaiki stiap y kurang...
dan akhir sekali biar ana berk0rban dunia demi akhirat yang bahagia...

insyaALLAH3...m0ga2 niat ini kekal hingga ana dipanggil kembali...dan 1 lg..bermksud pgaulan ana bukanlah terbatas cume ana y akan mjga btas2 sebaik mgkin...sukar ttpi bukan mustahil...ana bukanlah y jnis s0sial sgt,alhmdulillah...cume perlu penambah baikan lg...emm..fmly ana tidak tahu menahu hal ini..xpe..insyaALLAH mggu depan..ana pcya dan yakin..ummi ayah abg ena dan kak yang akan epy...emm..smpai cni shja p0st ana kali ni..m0ga mbwa manfaat pda sume..secebis kasih dan sayang pda shabat semua...
ana tutup dgn ayat2 Saidina Ali R.A,
"jadilah kamu orang yang baik, bila ada DISUKAI, bila tiada DIRINDUI, dan bila mati, DITANGISI"
insyaAllah...tc sume...wassalam~