Sunday, October 9, 2011

paksa rela

assalamualaikum wbr.. bismillahhirrahmanirrahim~

apa khabar sahabat2? apa khabar iman? iAllah msih di tahap y mmbanggakan yep. Dah lama rasa ana x update bl0g, banyak perkara ingin disentuh tp masih x sentuh2 kekunci lapt0p menaip entry terbaru. haha. maafkan ana. seakan kisah Aisya ter "pause" sebentar. Lagipn rasanya ana lg lah lama x berinteraksi terus dgn para pembaca. subhanallah rindu!

Paksa. mesti ramai yang x suka bila di paksa kan? tambah2 lagi bnda2 y memerlukan tenaga dan msa atau wang ringgit utk dilaksanakan. Bila bab2 agama berapa ramai y rela hati nak k0rbankan masa,tenaga dan wang? Diri sendiri? X mengapa. Ana sendiri kadang2 pn begitu. Tapi hati ini akan cepat2 pujuk, "eh, berapa sgt la ko che tun da k0rbankan demi Allah, demi Islam c0mpare dgn nikmat yang Tuhan beri tiap2 hari? Oksigen yang tiap2 masa Dia x perlu lupa nak beri. Nikmat anggota badan yang stiap saat Dia bagi kita pinjam? Itu pn nak berkira"

Terus apa ja x mengapa buat ana. Alhamdulillah, kali ni ana diberi amanah menjaga surau. Dulu teringat betapa ada ketakutan dlam hati ini bila orang2 y kewajipannya untuk ke surau di label "orang surau". Semacam ada malu bila dilabel mcm 2. Terasa seperti makhluk asing pula. Dengan izin Allah, nmpaknya ana juga terpilih jadi slah seorang "makhluk asing" 2. Haha. Alien kah? Memang mcm 2 kan. Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali menjadi asing. Jadi beruntunglah orang2 yang asing ni. Walau mcm mana pn, ana x terasa pn sudah apa2, bukan memang tugas kita manusia sebagai hamba? berserah diri padaNya, berukhuwah dan menjalinkan silaturrahim di rumahNya lebih barakah?

Hanya orang2 y ke surau shaja tahu apa rasanya setelah bersalaman selepas s0lat. Lazim buat ana utk mghadiahkan ciuman di pipi muslimat2 y sejemaah. Tambah kali ini kebanyakan adik2, suka je mereka. Kerana apa, Allah hadirkan keser0nokan dalam hati mereka setelah beribadat padaNya. Xada pula y selepas s0lat muka masam mencuka. Semua manis2. c0mel2 adek2 n sahabat2 ana. Pengisian selepas maghrib wajib dalam bentuk perk0ngsian. Xmahu hanya seorang je cakap y laen mendengar. Semua kna t0pup. Semua kena bercakap. Barulah c0mel. :)

"Ya Allah, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah dalam keadaan Islam [berserah diri kepadaMu]" : Al Araf : 126

Tapi satu, ana tetap enggan memaksa org2 supaya ke surau. Jika hati mereka terbuka, hati mereka sudah terpaut pada rumah Allah, mereka sendiri tidak mungkin ingin meninggalkan surau. Kadang ana terasa pada org2 y rapat dengan ana tidak ke surau, berapa langkah sangat, berapa banyak sgt ATP y perlu digunakan untuk ke surau. C0mpare dgn setiap pahala y Allah beri bagi setiap langkah kita. Yang duduk aras 1, masyaAllah pahalanya berganda dgn ana y duduk di aras y sma dgn surau. [aras 4]. Ana akui bukan semua Allah pilih utk berjuang dgn bersemangatnya atas jalan Nya, tapi jgn lupa tanggungjwb hamba dan khalifah mmg untuk kita. Mahu atau tidak, kita WAJIB menyumbangkan sesuatu utk ISLAM. Sia2 lah hidup ni nnti klu tak nak buat apa2, nak tunjuk pada ALLAH bukti apa je nnti? Fikir2 kan yep.




Ukei, maafkan jika ana ada terkasar bahasa. iAllah nnti kisah Aisya akan diteruskan. Sbb manusia tend utk lebih mudah mendengar cerita sbgai pgajaran dari dgn lecture kan. iAllah. Moga barakah Allah sntiasa dgn semua. Ameen.~ jumpe lagi ^___________________^

1 comment: