Thursday, March 15, 2012

wahai jiwa yang tenang

Penyepit yang dipegang meyepit satu2 bahan yong taufu, sedang Aisya ralit memilih, terasa seseorang memandangnya. Aisya berhenti meyepit dan memandang ke depan, ada seorang pemuda di situ. Aisya pelik, tiba2 mata mereka bertemu, lantas Aisya tunduk, mengapakah? Dia kenal aku kah? Aisya mengangkat muka, pemuda itu masih memandang, masyaALLAH, Aisya tunduk f0kus memilih, usai membayar, Aisya terus pulang ke bilik.

Sepanjang perjalanan balik, dia istighfar, mahu menghilangkan imej pemuda tersebut.

 Enggan berfikir lebih, Aisya terus2 selawat. Hari ini khamis, seperti biasa, bakal berbuka dengan yong tau fu, bersederhanalah, ini pun rezeki juga, kan2?

Orang y hari2 main angry bird, pasti dah addicted dah dgn games 2 kan, bila dia x maen sehari berjam-jam mesti dia makan x kenyang, mandi x basah, tidur x lena. Setuju? Ade ke yang rasa mcm 2? Rasanya if apply cara addiction pada games ni  tapi ganti dengan ibadah, agak2 bley?



hm, selalunya pada seseorang, selain ibadah wajib, mesti ada sesuatu amal / ibadah special lain yang dia suka buat. Pada Aisya, x lengkap hari Aisya jika dia tidak dhuha pada paginya dan tidak lengkap seminggu Aisya jika dia tidak puasa Isnin, Khamis. Terasa pelik2, terasa x bes bila x buat. Memang terasa la yang sume mandi x basah, tidur x lena td, hehe.

Jadi? Bley je sbenarnya. kamu, kamu , kamu semua wahai pemuda pemudi Muslim untuk beribadah lebih, lebih dari masa kamu bermain d0ta, maen fifa, maen facebook dan sebagainya. Dan sangatlah rugi if kita bermalas-malasan sekarang sebab seorang Mukmin sejati, istirihat nya di syurga, yang mana Allah tinggalkan lagi 99% nikmat Nya. Nak korbankan 99% pada 1% nikmat yang terang lagi bersuluh terlalu sedikit, berbaloikah? tepuk dada, tanya iman yep?

Yez, tahu yang perubahan ke arah kebaikan itu satu yang sangat BESAR. Tapi ingat, langkah ke arah menggapai hidayah Allah 2 pn Allah pandang kita dengan penuh kerahmatan. Nak buka pintu hidayah carilah Kuncinya . N0thing comes f0r free. Apa y adanya kita ni pn Allah y pinjamkan, layak kah kita nak menyombong diri??
Peganglah Quran,
Hafallah hadis,
Semampu mu,

Jalan Allah wajib berduri,
Tapi, teruskan berlari,
dalam larian taubat yang x henti2,

Sahabat,
Kalau anda pernah jatuh,
ke dalam lubang y gelap lagi dalam,
Perasan x pasti ada sedikit cahaya,
Yang menyinar jauh dari sana,
Berusahalah,
Mencapai cahaya itu,

Tidakkah kalian rasa,
Jantung y masih berdegup,
Dlam dada,
Itu tanda kasih sayangNya?
Yang masih memberi peluang,
pada kita,
Untuk kembali,
padaNya yang ESA.

Masuklah ke dalam Islam dengan sebenar-benanrnya, jadilah orang-orang yang beruntung. Sma-sama kita? iAllah!! Pilihlah satu amalan yang special, yang kita k0ngsi dengan Allah je, c0mel.. try lah ^______^


" Wahai jiwa yang tenang, Kembalilah pada TuhanMu dengan hati yang redha dan di redhaiNya, maka msuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu" [89 : 27, 28, 29, 30 ]




No comments:

Post a Comment